polityka zwrotów

Logistyka zwrotów – na czym polega?

Czy logistyka i ekologia mogą iść ze sobą w parze? Jeszcze kilka lat temu można było odnieść wrażenie, że niejako z definicji znajdują się na kursie kolizyjnym. Rośnie jednak nasza świadomość tego, jak niebezpieczne może być ignorowanie kwestii związanych z ochroną środowiska. To sprawia, że coraz więcej firm traktuje koncepcję zrównoważonego rozwoju jako coś naturalnego, zasługującego na uwagę i wartego bardziej starannej analizy. Właśnie w jej ramach można mówić o logistyce zwrotów. Co zatem warto o niej wiedzieć?

Logistyka zwrotów – próba definicji

Logistyka zwrotów, nazywana też logistyką zwrotną, jest jedną z części składowych logistyki wewnętrznej. Jej zadaniem jest zapewnienie takiego przepływu towarów lub materiałów, który pozwalałby na ponowne wykorzystanie zdatnych do tego opakować podczas wysyłek. W skład logistyki zwrotów wchodzi nie tylko bardziej przemyślane zarządzanie odpadami. O jej powodzeniu mówi się również w kontekście czynności takich jak rozbudowany system oznaczeń na pojemnikach oraz wybór ich możliwie jak najlepszego składowania i magazynowania.

Korzyści wynikające z logistyki zwrotów

Logistyka zwrotów cieszy się rosnącą popularnością przede wszystkim dlatego, że jest rozwiązaniem opłacalnym. Nie ma wątpliwości co do tego, że świadomość klientów wzrasta. Dziś duże znaczenie ma dla nich to, jak dana firma podchodzi do kwestii związanych z ekologią, a nawet – do problemów społecznych. Gdy pojawia się możliwość dokonania wyboru jednego z kilku podmiotów, częstą praktyką jest stawianie na te, które charakteryzują się większą świadomością w tym zakresie.
Nie tylko możliwość przekonania do siebie klientów sprawia jednak, że logistyka zwrotów skupia na sobie zainteresowanie kolejnych firm. Te wynika również z tego, że nie mamy do czynienia wcale z kosztownym procesem. Gdy mówiono o niej po raz pierwszy, firmy obawiały się ogromu wydatków, jakie mogłyby być z nią związane. Dziś jednak wiemy, że modernizacja stosowanych dotychczas procesów nie musi być kosztowna. Jakby tego było mało, w dłuższej perspektywie logistyka zwrotna przynosi spore oszczędności.

Inne publikacje  Czy kupować biżuterię przez internet?

Logistyka zwrotów w praktyce

Choć zainteresowanie logistyką zwrotów jest duże, wielu osobom brakuje bardziej konkretnych przykładów tego, jak może być ona wcielana w życie. Warto więc wskazać na co najmniej kilka bardzo konkretnych rozwiązań. Logistyka zwrotów zakłada przede wszystkim wykorzystywanie tych opakowań, które są możliwe do recyklingu. Przewiduje jednak również stosowanie opakowań zwrotnych, których ponowne użycie jest wygodne i nie stanowi zagrożenia dla transportowanych produktów. Jej ważnym elementem jest również brak nadmiernego opakowania towaru. Podwójne foliowanie i obecność wielu wypychaczy przestają być symbolem troski o klienta. Odbiorcy dostrzegają tego rodzaju praktyki. Interpretują je jednak jako dowód na to, że firma nie jest świadoma tego, jak duże znaczenie dla jej otoczenia ma troska o środowisko naturalne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *